მთავარი
ტაო-კლარჯეთი
ისტორია
ტაო-კლარჯეთის ისტორია
ისტორიული გეოგრაფია
გრიგოლ ხანძთელი
ცხოვრება და მოღვაწეობა
ღირსი მამა
ლოცვანი წმ. გრიგოლისა
გიორგი მერჩული
შინაარსი
ტაო-კლარჯეთის რუკა
ტაოს ძეგლები
ბანა
ოშკი
იშხანი
ხახული
პარხალი
ოთხთა
კავკასიძეების ციხე
თორთუმის ციხე
კლარჯეთის ძეგლები
ხანცთა (ხანძთა)
ოპიზა
ტბეთი
დოლისყანა
არტანუჯის ციხე
ახიზის ციხე
სათლეს ციხე
შატბერდი
ფოტოემოციები
ოშკი (2003)
ხანცთა (2009)
ბანა (2005)
პარხალი (2009)
ხახული (2011)
ნუკა-საყდარი (2010)
თუხარისი (2005)
ვაშლობი (2010)
თამარის არხი (2005)
ხეოთი (2003)
ჩანგლი (2011)
ერუშეთი (2003)
შატბერდი (2010)
ქაჯთა ქალაქი (2009)
გარყლობის ციხე (2004)
კავკასიძეების ციხე (2005)
ანჩა (2010)
გადავარჩინოთ ოშკი
ტურები
ტურები საქართველოში
გუდაური
ბაკურიანი
მესტია
ხევსურეთის ტური
თუშეთის ტური
3 დღიანი სვანეთი
4 დღიანი სვანეთი
5 დღიანი სვანეთი
1 დღიანი ყაზბეგი
2 დღიანი ყაზბეგი
ჯომარდი
აბუდელაურის ტბები
1 დღიანი ბირთვისები
2 დღიანი ბირთვისები
1 დღიანი ღვინის ტური
2 დღიანი ღვინის ტური
სიღნაღი & ბოდბე
დავით გარეჯი
ლაგოდეხის ნაკრძალი
საინგილო (ჰერეთი)
ვაშლოვანი
ბორჯომი - ახალციხე
ვარძია
დმანისი - ბოლნისი
ფიტარეთი
გორი უფლისციხე
ქუთაისი
კაცხის სვეტი
პრომეთეს მღვიმე
მარტვილის კანიონები
ტობავარჩხილის ტბა
რაჭა
მაღალმთიანი აჭარა
ბათუმი
ლაშქრობა თუშეთიდან
ლაშქრობა ხევსურეთიდან
ლაშქრობა რაჭიდან
ნადირობა
თევზაობა
ლორე
ტაო-კლარჯეთი
სამდღიანი ტური
ოთხდღიანი ტური
ხუთდღიანი ტური
ტურები კაბადოკიაში
კაბადოკია
უახლოესი გასვლები
ტრანსპორტი
მერსედეს სპრინტერი
მერსედეს ვიანო
ტოიოტა 4Runner
მიცუბიში დელიკა
გალერეა
კონტაქტი
ქაჯთა ქალაქი (2009)
Rate this item
1
2
3
4
5
(1 Vote)
font size
decrease font size
increase font size
Print
Email
ამ ციხეს, არტაან-ერუშეთის საზღვარზე, სოფელ ურთან რომ დგას, ბევრჯერ ავუვლ-ჩავუვლით ხოლმე, იქ ასვლისთვის კი ვერ მოვიცლით, მომავლისთვის გადავდებთ, ახლა ხომ არტაანისკენ მიგვეჩქარება, მერე კოლა, მერე ბანას უნდა მივუსწროთ, ვიდრე დაღამდა, მეორე დღეს ხახული, ოშკი, იშხანი და ასე... ხან მანქანის გაჩერება და სურათის გადაღებაც შეგვეზარება, სად წაგვივაო და სამერმისოდ გადავდებთ. ხანაც, მუსა
იფში გართულებს, სულაც გამოგვეპარება. რამდენჯერ უნდა გადაიღოო ერთი და იგივეო, მსაყვედურობენ ხოლმე, მაგრამ ყოველი წამი ხომ მხოლოდ ახლაა და მეც სულ ვცდილობ ხელიდან არ გავუშვა მორიგი კადრი.
ერთხელაც, სახლში, თუ სულაც მანქანაში, კადრი მოვაახლოვე და მივხვდი, რომ შორიდან მოკრძალებული რომ ჩანს, საკმაოდ ძველი ციხე უნდა იყოს - მშენებლობისას უჩვეულოდ დიდი ზომის ქვების გამოყენება ხომ სიძველის ნიშანია. ამ სიძველეს კი მშვენივრად უკავშირდება ''ქართლის ცხოვრების'' ცნობა, რომ მითიური წინაპრის - ქართლოსის შვილიშვილმა ჯავახოსმა ორი ქალაქი აღაშენა: წუნდა ჯავახეთში და ქაჯთა ქალაქი არტაანში. ამ უკანასკნელს ახლა ჰური ჰქვიანო, დასძენს ლეონტი მროველი.
დღევანდელი ურის ძველი ჰურობა და ქაჯთა ქალაქობა თითქოს ეჭვს არ იწვევდა, მაგრამ ქვემოდან ნაქალაქარი არსად ჩანდა. ერთხელაც, უკანა გზაზე, დრო გამოვნახეთ და ციხეზე ავედით. გალავანი უჩვეულოდ წრიული ფორმისა დაგვიხვდა, შუა საუკუნეებს რომ არ ახასიათებს, ისეთი წრიული. სახლში დაბრუნებული, ფრიად გაკვირვებული დავრჩი, როცა ციხის გეგმას ინტერნეტ-რუკიდანაც დავხედე: სრული წრე ზუსტად სამხრეთ ნაწილში დასმული დიდი გოდოლით! თითქოს თვლიანი ბეჭედიაო... მხოლოდ თავდაცვა არ უნდა იყოს აქ, საკრალურის ელფერი დაჰკრავს ამ ყველაფერს... არადა, ქვემოდან არაფერი ჩანდა...
ზღაპრული ხედი გადაიშალა წინ: ერუშეთის ახალამწვანებული მდელოები და მასზე გაშლილი სოფელი ური, ლამაზად მონარნარე მტკვარი და რაც მთავარია და რის საძებნელადაც აქ ამოვედით - ციხის ქვემოთ, ფერდობებზე მიმობნეული დიდი ქვები, ძველი ტერასები, გრძელი თუ მოკლე შენობების კვალი. ეს აშკარად ძველი ნაქალაქარია - იმ პერიოდისა, რომლის შესახებაც შუა საუკუნეებში აღარაფერი ახსოვდათ. ამიტომაც მიაწერეს ასეთი ''ქალაქების'' შენება მცხეთოსსა თუ უფლოსს, ჯავახოსსა თუ ოძრხოსს. აშკარაა, რომ ეს ის ქაჯთა ქალაქია, მეორედაც რომ ახსენებს ''ქართლის ცხოვრება'' - საბოლოოდ აქ ეკვეთნენ ერთურთს აზონი და ფარნავაზიო, მოისრა ურიცხვი, მათ შორის აზონიცო და იმარჯვა ქართლის პირველმა მეფემაო. ეგებ და, სწორედ აი ამ ველზე მოხდა ეს ისტორიულო ბრძოლა?
ერთი რამ კიდევ: ქაჯთა ქალაქი აქ; ქაჯისციხე აქვე, არტაანში; მახლობლად, ჯავახეთში - წუნდა, სომხებმა რომ დაიპყრეს და ქაჯატუნი უწოდეს (რომელი ესე ითარგმანების ''დევთა სახლად''). ვინ არიან ეს ''ქაჯები'', სიდამ მოსულან და სად გამქრალან? რას ნიშნავდა მაშინ ''ქაჯობა'' და იმ ხალხს რა ერქვა, ვისთვისაც ესენი ''ქაჯები'' იყვნენ?
აბა ახლა ეს ამბები გვერდზე გადავდოთ და კიდევ ერთხელ შევავლოთ თვალი - რა ლამაზია ეს ოხერი, ერუშეთია თუ არტაანია, კოლაა თუ კლარჯეთია, გაზაფხულია თუ შემოდგომაა, დარია თუ ავდარია, ტყიანია თუ ტიტველია, ხევია თუ დიდველია...
(ჟურნალი ''უფლისციხე'', N 2, 2012)
Social Bookmarks
back to top